Pravidla sociálního podniku

  1. Spolek je ze své podstaty sociálním podnikem
  2. Vykazuje znaky, dodržuje principy a plní cíle sociálního podniku
    1. Společensky prospěšný cíl – spolek zaměstnává a sociálně začleňuje osoby znevýhodněné na trhu práce.
    2. Sociální princip
      1. zaměstnávání a sociální začleňování osob ze znevýhodněných skupin
        • Podíl osob ze znevýhodněných skupin obyvatelstva tvoří více než 30 % zaměstnanců.
        • Zaměstnancům ze znevýhodněných skupin je poskytována podpora zohledňující jejich specifické potřeby.
      2. účast zaměstnanců a členů spolku na směřování podniku
        • Zaměstnanci a členové spolku jsou pravidelně a systematicky informováni o chodu podniku, výsledcích hospodaření a naplňování společensky prospěšných cílů.
        • Zaměstnanci a členové spolku jsou zapojení do rozhodovacích procesů o směrování podniku.
    3. Ekonomický princip
      1. Případný zisk z hospodaření sociálního podniku je používán přednostně pro rozvoj sociálního podniku nebo pro naplnění jeho společensky prospěšných cílů.
        • Případný zisk (min. 51 %) je reinvestován do rozvoje sociálního podniku a do naplňování deklarovaných společensky prospěšných cílů
        • Informace o využití případného zisku je veřejně dostupná.
      2. Na celkových výnosech sociálního podniku se budou podílet tržby z prodeje výrobků a služeb (min. 30 %)
    4. Ekologický princip
      1. v zohledňováním environmentálních aspektů výroby i spotřeby.
        • Sociální podnik má formulované zásady environmentálně šetrného podnikání, které jsou veřejně dostupné. Zároveň je aplikuje v praxi.
    5. Místní prospěch
      1. Sociální podnik přednostně uspokojuje potřeby místní komunity a místní poptávky
        • Podnik se orientuje na lokální potřeby.
      2. Přednostní využívání místních zdrojů.
        • Podnik přednostně využívá místní zdroje a zaměstnává místní obyvatele, nakupuje od místních dodavatelů (je-li to pro podnik ekonomické a smysluplné).
      3. Spolupráce sociálního podniku s místními aktéry.
        • Podnik komunikuje a spolupracuje s místními aktéry (úřady, podnikateli, dodavateli apod.)